RINGVIRKNINGER

PB117787 kopi (1)
PB117752 kopi
PB117788 kopic
PB117780 kopi
PB117779 kopi
PB117765 kopi
20240425_095116
PB117774 kopi
PB117753 kopi
PB137791
PB137792 (1)

Ringvirkninger

"tekst av Bjørn Jørund Blikstad" 

Som formgiver kan man ha det ganske gøy med å leke seg med betydningen av en form.

Har Christian Skredsvigs bilde «Fra Djupsjøen» (1902) noe med et fat av utslitte eikestaver fra en akevitt-tønne å gjøre? Jeg tror det.

Tønnefat ringvirkninger

Fat av akevittønner (ANORA)


Materialer har noen ganger mye å melde når man jobber med dem. 

Eikefatene som Anora lagrer akevitt på er et godt eksempel.

Før akevitten blir lagret og transportert har fatene lagret både rødvin og sherry.

Akevitten suger til seg denne historien, sammen med kvaliteter fra treverket selv, og gir aroma og smak.

Etter hvert blir tønna utslitt er ikke lengre brukbar.

Stavene har en bøy som er karakteristisk før tønne.

Formen har blitt til i et samarbeid mellom handel, transport, og håndverket.

Formen har i seg en kulturhistorie. Ringvirkninger

I kontakten med formen og materialet det er laget av, suger formgiveren til seg historien som er lagret der.

Hvor langt tilbake kan en kulturhistorisk artefakt bringe en. 

Resultatet fremhever forskjellen mellom det indre og det ytre.


Tønnene består av eikestaver bundet sammen av stålbånd og er laget og vedlikeholdt av tønnemakere (bøkker).

At noe kan falle i staver kommer fra dette håndverket.

Det er når stålbåndet tas av.

Disse stavene har vi brukt til å lage fat av.


Når jeg skulle lage et fat av eiketønner, var hovedfokuset mitt å fremheve forskjellen på innsiden av tønna og utsiden av tønne. Edle dråper på innsiden, transportmerker på utsiden.